מה לעשות כדי למנוע ויכוחים ומריבות בנושא קוד לבוש על שפת הבריכה? תמי לנצוט ליבוביץ ממליצה לנהוג עפ"י קוד שפת העסקים הבינלאומי
ביולי 2017 סערה העיתונות באונטריו, קנדה, בסוגיית קוד לבוש בבריכת מלון, לאחר שתושבת המחוז הגישה תביעה בגין הפרה של זכויות האדם שלה, שלטענתה נפגעו כאשר מספר מלונות באזור סירבו לבקשתה להשתזף ולשחות בבריכה ללא חלק עליון של הביקיני. 'טופלס' בשפת העם.
עורכי דין ועיתונאים קנדיים רבים נדרשו לסוגיה, והתפלפלו ביניהם ביחס לשאלה האם היתה זו זכותם של המלונות לסרב, לאור העובדה שהחוק באונטריו מתיר לנשים לחשוף בפומבי את פלג גופן העליון.
תביעתה של האישה עדיין תלויה בבית המשפט המחוזי באונטריו וממתינה להחלטת השופטים.
ואצלנו – בפסח האחרון התפרסמה בכלי התקשורת הישראליים ידיעה על אורחת במלון בזיכרון יעקב שביקשה להימנע מסימני שיזוף, התירה את הקשר בחזיית הביקיני שלה והתבקשה על ידי קצין הביטחון במלון להקפיד על קוד לבוש ולחזור ולקשור אותה.
האורחת חשה מושפלת מפנייתו של הקב"ט והגיבה בזעם שגרם להנהלת המלון להתנצל ולהציע לה פיצוי.
במקרה הזה לא התקיימה התערטלות בציבור – ועדיין, הרעש התקשורתי היה גדול והמלון מצא עצמו, שלא בטובתו, בעין הסערה.
שיזוף טופלס בבריכת המלון – אסור או מותר?
במקומות שונים בעולם נהוגות נורמות שונות ביחס לשאלת השיזוף טופלס או בעירום מלא.
גם בישראל, האוסרת על פי חוק להתערטל בפומבי, ניתן למצוא חופים מוסדרים המאפשרים זאת ושיזוף טופלס נפוץ באזורים מסוימים, למשל באילת.
עם זאת, חשוב להבין – ברוב אזורי העולם, גם הליברליים ביותר שבהם, עפ"י קוד לבוש מקובל לא נהוג לאפשר שיזוף טופלס בבריכה של מלון, המהווה שטח ציבורי משותף לבוגרים ולקטינים.
מלונות המבקשים לאפשר שיזוף טופלס לאורחות בוגרות, מגדירים למטרה זו שטח מיוחד באזור הבריכה, שאינו גלוי לכלל הרוחצים ולקטינים אסור להיכנס אליו.
אז מה כדאי לעשות?
כפי שניתן להבין, האפשרויות מגוונות וכל מלון יכול לקבוע את הנורמות שהוא מבקש לקיים בשטחו.
תמי לנצוט ליבוביץ, מומחית ישראלית בנושא נוהג ונימוס, ממליצה למנהלי מלונות לנהוג עפ"י קוד שפת העסקים הבילאומית, שמחייב הודעה מראש על קוד לבוש והתנהגות. כלומר, לקבוע מדיניות, להנחות לפיה את צוות המלון ולדאוג שתהיה גלויה לאורחי המלון בפרסומים השונים ועל גבי שילוט באזור הבריכה.
במקרה כזה, אומרת לנצוט ליבוביץ, כל מה שהיה על האחראי בבריכה לעשות הוא להצביע על השלט.
הגדרת מדיניות ברורה וגלויה בנושא, תימנע מצבי מבוכה ובלבול ותאפשר לצוות המלון להגיב באופן אחיד ועקבי וכמובן, בנימוס ובכבוד המתבקשים.