שיטת הכוכבים לצורך דירוג מלונות נאבקת במערכות ההמלצות המקוונות, אך מצליחה לשמור על מעמד. דרגות 'סופיריור' מאפשרות לדייק את הדירוג
בעידן הרשתות החברתיות, מעטים האנשים שיזמינו חדר במלון מבלי לבדוק חוות דעת של אורחים ששהו בו בעבר. למערכות ההמלצות שהתפתחו באינטרנט, אם כי אינן רשמיות, יש כיום משקל משמעותי בתהליכי קבלת ההחלטות של צרכני תיירות בעולם בתחרות עם דירוגי המלונות הרשמיים.
יחד עם זאת, דירוג מלונות נותר רלוונטי גם בעידן הרשתות החברתיות, ויש לו השפעה על תהליך קבלת ההחלטות של האורח ועל האופן בו מתבצעת הבחירה במלון מסוים.
חשוב לא פחות, הדירוג מאפשר למלונאים לאפיין את סוג הלקוחות הרצויים לכם ולפנות אליהם באמצעות הדגשת דירוג המלון באתר האינטרנט ובערוצי שיווק נוספים.
דירוג מלונות בשיטת הכוכבים
הבדלי תרבות ורגולציה במדינות שונות מייצרים הבדלים בשיטות הדירוג, אך במרבית המדינות נהוגה שיטת הכוכבים – המדרגת מלונות על גבי רצף שבין אחד לחמישה כוכבים, בהתבסס על בחינה של מספר פרמטרים קבועים, ביניהם איכותם וגודלם של חדרי האירוח וחדרי האמבטיה, שירותי המלון השונים (כגון קבלה, בריכה, ספא, בידור), מיקום המלון, ואיכות המזון והמשקאות המוגשים בו.
התאחדות המלונות האירופאית הוטלסטאר מובילה בעשור האחרון שיטת דירוג אחידה למדינות אירופאיות רבות, המבוססת על לא פחות מ-270 קריטריונים המשמשים לקביעת דירוג המלון על פני רצף של חמש דרגות, המיוצגות באמצעות חמישה כוכבים – דרגת תיירות, סטנדרט, קומפורט, דרגה ראשונה ויוקרה.
החידוש: דרגות סופיריור
אחד החידושים שהנהיגה שיטת הכוכבים של הוטלסטאר הוא דירוג מלונות 'סופיריור', שמהווה מעין שלב ביניים בין שתי דרגות.
כך, למשל, מלון שלושה כוכבים (קומפורט) שמתקניו מודרניים, משופצים ומתוחזקים בקביעות, אך אינו עומד בקריטריונים לדרגת ארבעה כוכבים, יכול לקבל דרגת קומפורט סופיריור שמבהירה כי ניתנים בו שירותים ברמה גבוהה יותר ממלונות שלושה כוכבים אחרים.
בדירוג של הוטלסטאר קיימת גם דרגת חמישה כוכבים סופיריור, המצביעה על איכות אירוח ייחודית, ברמה גבוהה יותר מהמצופה במלון חמישה כוכבים. במובן מסוים, זהו הכוכב השישי שמוענק לחלק קטן מהמלונות ומסמן אותם כיעד מועדף על קהלי פרימיום כמו מנהיגי מדינות, אנשי אצולת הממון, ידוענים ואנשי עסקים בכירים.
ומה קורה בישראל?
מערכת הדירוג של הוטלסטאר מקובלת גם בארץ, והדירוג שמבוצע על ידי החברה האוסטרית 'אמנוזר' מבוסס על קריטריונים דומים לאלו הנהוגים באירופה. הבדל אחד משמעותי – בישראל, רק מלון שמעוניין לקבל דירוג מגיש מועמדות ואין תקנה או חוק המחייבים מלונות לקחת חלק בתהליך דירוג מלונות.
כתוצאה מכך רק כחמישית מהמלונות הישראליים מדורגים ומטבע הדברים מדובר במלונות הטובים ביותר. כך נוצר מצב שיש בארץ ריכוז גבוה של מלונות חמישה כוכבים ומעלה ואמינות הדירוג נפגעת.
משרד התיירות הודיע לאחרונה על כוונתו לחייב את המלונות לעבור דירוג באמצעות תקנה ייעודית, ותהליך הרגולציה בתחום נמצא בעיצומו.
מה הופך מלון מצוין למלון עילי, המוביל בטבלת דירוג מלונות
מותגי יוקרה, המשכילים לשווק את עצמם כאקסקלוסיביים ופונים באופן ייעודי לקהלי הפרימיום מצליחים לשגשג ולצמוח, גם בתנאי שוק מאתגרים, כשהמשק כולו נמצא בהאטה. חשבו על פרארי, טיפאני, טסלה, החולקות שאיפה בלתי מתפשרת למצוינות – באיכות ובשירות.
בתחום המלונאות הדבר מתבטא במאמץ להרים את הרף ולספק לאורח חוויה של אירוח עילי המותאם במדויק לצרכיו האישיים. עקרונות המפתח שהופכים אירוח טוב למעולה כוללים דייקנות – בזמנים ובמהירות התגובה לאירועים – כללי נוהג ונימוס, רגישות וזהירות, קפדנות בירידה לפרטים ומוטיבציה להצטיינות.